احتراق هیدروژن
?????????
?????? ??

پویان ? وبلاگ.این وبلاگ برای ارائه مطالب به دانشجویان ساختم و امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده شما قرار بگیره 09301011105
????? : poyan24@gmail.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 252
بازدید دیروز : 919
بازدید هفته : 1172
بازدید ماه : 2331
بازدید کل : 80971
تعداد مطالب : 756
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت


?
???????: پویان |
سه شنبه 2 فروردين 1390 |
<-CategoryName->

خصوصيات احتراقي هيدروژن

هیدروژن

محدوده وسيع قابليت احتراق

انرژي مشتعل شدن كم

ضخامت كم لايه خاموش شدن(quench )

دماي خودسوزي بالا (اكتان زياد )

سرعت سوختن زياد در نسبت استوكيو متريك

ضريب پخش زياد

چگالي خيلي كم

محدوده وسيع قابليت اشتعال

هيدروژن در مقايسه با ديگر سوخت ها محدوده وسيعي در قابليت اشتعال دارد . يعني موتور ميتواند در نسبت هاي مختلفي از مخلوطهاي هوا به سوخت كار كند. يك مزيت مهم آن اين است كه هيدرژن مي تواند در يك مخلوط رقيق هم روشن باشد. اين همان علت آن ست كه موتور هيدروژني واقعا به آساني روشن مي شود.

  انرژي مشتعل شدن كم

هيدروژن انرژي مشتعل شدن كمي دارد. ميزان انرژي مورد احتياج براي مشتعل شدن هيدروژن حدودا يك مرتبه بزرگي كمتر از بنزين است. اين موتور هيدروژني را توانا مي كند تا در مخلوطهاي رقيق روشن شود و روشن شدن سريع را اطمينان دهد.

ضخامت كم لايه خاموش شدن(quench )

هيدروژن ضخامت لايه خاموش شدن كمی دارد ،كمتر از بنزين. در نتيجه ، شعله هاي هيدروژن نسبت به سوخت هاي ديگر  قبل از اينكه خاموش شوند به ديواره سيلندر نزديكتر مي شوند. بنابراين يك شعله هيدروژن سخت تر از بنزين خاموش مي شود.

  

 دماي خودسوزي بالا (اكتان زياد )

هيدروژن دماي خود سوزی نسبتا بالايی دارد. اين وقتي مخلوط سوخت و هوا فشرده مي شود معنی خيلي مهمي دارد . در واقع ، دماي خود سوزي يك فاكتور مهم در تعيين نسبت تراكمي كه موتور ميتواند استفاده كند است ، چون دما هنگام تراكم بالا مي رود و هرچه نسبت تراكم بالا تر رود دماي نهايي تراكم نيز بالا تر خواهد بود . بالا رفتن دما بوسيله معادله زير نشان داده مي شود :

T2=T1(V1/V2)^γ-1

كه در آن:

V1/V2=نسبت تراكم

T1=دماي اوليه مطلق

T2=دماي نهايي مطلق

γ=نسبت گرماهاي ويژه

دما ممكن نيست از دماي خود سوزي هيدروژن متجاوز شود و احتراق پيش رس رخ ندهد . از اين رو ، دماي نهايي مطلق با نسبت تراكم مناسب محدود مي شود. دماي خودسوزي بالاي هيدروژن اجازه مي دهد تا از نسبت تراكم بالاتر از موتورهاي هيدروكربوري استفاده شود.

اين نسبت تراكم بالاتر خيلي مهم است زيرا آن به بازده حرارتي سيستم ربط دارد. از طرف ديگر ، هيدروژن به سختي در يك موتور ديزل يا احتراق تراكمي روشن مي شود ، زيرا دماي مورد احتياج براي اين نوع احتراق نسبتا بالا است. 

سرعت سوختن زياد در نسبت استوكيو متريك

تحت شرايط استوكيو متريك، سرعت سوختن هيدروژن تقريبا يك مرتبه بزرگي بزرگتر از بنزين است . اين به اين معني است كه موتورهاي هيدروژني به سيكل ايده آل ترموديناميكي نزديكتر هستند . در مخلوطهاي رقيق تر ، هر چند ، سرعت شعله به طور چشمگيري كم مي شود. 

ضريب پخش زياد

اين توانايي پراكنده شدن در هوا به طور قابل توجهي بزرگتر از بنزين است و اين مزيت است ، به دو دليل اصلي: اولا ، آن تشكيل مخلوط يكنواخت را آسان مي كند. ثانيا، اگر نشتي هيدروژن اتفاق بيفتد ، هيدروژن به سرعت پراكنده مي شود . از اين رو ، خطر انفجار مي تواند كم يا جلوگيري شود . 

چگالي خيلي كم

اين دو عيب را در موقعي كه در موتورهاي احتراق داخلي استفاده مي شود بوجود مي آيد: اولا ، حجم زيادي براي ذخيره سازي هيدروژن كافي نياز است تا به خودرو محدوده لازم حركت را بدهد. ثانيا ، چگالي انرژي مخلوط هيدروژن-هوا ، و بنابراين قدرت خروجي كم مي شود .

تهیه کننده : عزیز وظیفه شناس

خودروهاي هيدروژني BMW در راهند

جام جم آنلاين: از آنجايي كه ما به دنبال استفاده از منابع انرژي با قابليت جانشيني براي حل معضل كمبود انرژي هستيم، استفاده از هيدروژن، جايگزين بسيار مناسبي است كه مي‌تواند به معضلات انرژي‌هاي موجود مثل آلودگي، كمبود و گراني پايان دهد.

خودروی هیدروژنی bmw

در اين ميان نگراني‌هاي موجود درمورد محيط زيست، از مدت‌ها پيش شركت BMW را برآن داشته تا به فكر ساخت خودروهايي با سوخت هيدروژن بيفتد.

شركت BMW بتازگي اعلام كرده است كه سري 7خودروهاي هيدروژني خود را در دست توليد دارد. براساس گزارش‌ها اين خودرو سرعتي معادل 143 مايل برساعت و قدرتي برابر با 260 اسب بخار خواهد داشت. همچنين موتور اين خودرو طوري طراحي شده كه قابليت استفاده از بنزين را نيز دارد. موتورخودروهاي هيدروژني اغلب شبيه به يك سلول سوخت كامل مي‌باشد و درآن يك سري واكنش الكتريكي ـ شيميايي اتفاق مي‌افتد و در اين فرآيندها هيدروژن به وسيله اكسيژن يا مواد احتراقي مشابه مي‌سوزد. در خودروي هيدروژني شركت BMW هيدروژن در موتور به‌صورت مرتب و منظم سوزانده مي‌شود و به صورت سلول‌هاي سوختي نمي‌باشد.

به گفته سازندگان اين خودرو استفاده از هيدروژن مستقيم به‌عنوان سوخت به جاي سوخت‌هاي معمولي، بسيار تميز بوده و عاري از هرگونه آلودگي‌هاي زيست محيطي مي‌باشد.

از معايب آن اين‌كه، از آنجايي كه وزن و بارالكتريكي مولكول هيدروژن خيلي كوچك است، ذخيره و حمل و نقل مقادير فراوان هيدروژن به صورت گاز نيازمند محفظه‌هايي بزرگ با فشاربالاست. لذا از نظر عملي در وسايل نقليه ممكن نيست و چون هيدروژن گازي است فعال، به همين دليل مشكلات زيادي در ذخيره‌سازي و توزيع اين گازوجود دارد. همان‌طور كه مي‌دانيد هيدروژن قسمتي از مولكول آب است كه به‌صورت طبيعي و فراوان در جو زمين وجود دارد و نسبت به ديگر منابع انرژي طبيعي قابل دسترس‌تر مي‌باشد و همچنين استفاده از آن به‌عنوان منبع انرژي نسبت به ساير سوخت‌ها مخصوصا سوخت‌هاي فسيلي، تميزتر و آسان‌تراست.

اما همان‌گونه كه اشاره شد به دليل معايب و موانعي كه در استفاده از اين گاز وجود دارد، تا به حال استفاده از آن توسعه و پيشرفت قابل ملاحظه‌اي نداشته است. بنابراين محققان درصددند تا معايب و موانع را به حداقل برسانند تا بتوان هرچه بيشتر از اين منبع مفيد و فراوان بهره برد.

منبع: NEW TECHNOLOGY IN CARSA

آزاده ميرزايي 
جام جم

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






????????: هیدروژن, خصوصیات هیدروژن, احتراق هیدروژن, خصوصیات احتراق هیدروژن, خودرو راهند, خودرو هیدروژنی بی ام و,

?
????? ?????

» <-PostTitle-> ( <-PostDate-> )

?????
????????
?? ??? ????
????????